Puheenjohtaja- ja sihteerikurssi

21.11.2022, klo 11.00 - 25.11.2022, klo 12.30

Kurssin kohderyhmänä ovat yhdistysten puheenjohtajat ja sihteerit. Tämä sisältää sekä ammattiosastot että niiden alaosastot (työhuonekunnat, jaostot yms.). Kurssille voi osallistua myös muu yhdistysjohto.

Uudistunut kurssi tukee perusjärjestötoiminnan kehittämistä. Kurssi alkaa yhdistysten oikeudelliseen asemaan tutustumisella, minkä jälkeen käydään läpi mm. kokoustoimintaa, viestintää, toiminnan suunnittelua ja kokousasiakirjoja. Kurssilla tutustutaan myös järjestöjohtamisen periaatteisiin. Lisäksi tehdään erilaisia harjoituksia, jotka lisäävät mm. esiintymisvarmuutta.

Avainsisältöjä:

• yhdistyksen (ammattiosaston) oikeudellinen asema ja päätöksenteko
• kokoustoiminta: erilaiset kokoukset, kokousvirkailijoiden tehtävät, kokouksen valmistelu ja kulku, äänestykset ja vaalit
• kokousasiakirjat: kutsut, asialistat, pöytäkirjat ym.
• kokoustoiminnan kehittäminen
• toiminnan kehittäminen ja suunnittelu, toiminta-alueet, tavoitteet, toiminta- ja taloussuunnitelma
• puheenjohtajana ja sihteerinä toimiminen.

Liitto maksaa kurssimaksun, johon sisältyy majoitus, opetus ja jaettava materiaali sekä matkakulut, vain mikäli niitä syntyy, julkisten kulkuneuvojen taksojen mukaan tai omaa autoa käytettäessä vain auton kuljettajalle 0,23 €/km. Liitto maksaa kurssilaiselle opintostipendin, jos menetät kurssin ajalta palkkasi.

Tarvittaessa voit majoittua jo sunnuntaista alkaen; siitä sinun tulee ilmoittaa etukäteen Kiljavan opistolle. Sähköliitto maksaa majoituksesi.